mandag den 11. juni 2012

Vandskuring, hvilket produkt.....?

Så er det endelig højsæson for vandskuring/filtsning men som altid er det store spørgsmål, hvilket produkt er bedst, billigst og skaller ikke af om 2 år.


Min personlige ynglingsprodukter kommer her med karakteren 0-5 hvor 5/5 er bedst.

Strandssandsmørtel: karakter 3/5
Strandsandsmørtel er stadig det langt billigste produkt at vandskure med, jeg har ihvertfald vandskuret 20 huse med dette, jeg plejer at blande det 1-6 det er en stærk blanding selv med meget vand i. Der har dog  været enkelte steder hvor vi gennem årene har været ude og reperere lidt i det. man kan få en rigtig fin overflade med dette produkt. Vi vandskurer stadig alt indvendigt med det.

Weber vandskuringsmørtel: karakter 5/5
Dette er uden tvivl mit yndlingsprodukt, det er super nemt at arbejde med, man kan køre det 100% sammen i overfladen og det koster ikke det vilde.

Weber 280: 4/5
Et super produkt som vi bruger rigtig meget til reparationer. Et virkeligt holdbart produkt som vi andvender på de fleste dårlige underlag også gule sten.
Dog er det svært at få overfladen pænt grundet stenenes størrelse.

Durapuds 710: 4/5
Et fornuftigt produkt fra Alfix, har netop vandskuret/pudset et hus med deres nye serie Durapuds.
Lidt svært at få 100 % kørt sammen, men det virker rigtig lovende.
Glæder mig til at høre mere fra Alfix i fremtiden.

Skalcem s2000: 4,5/5
Et super produkt, virkelig nemt at køre sammen mit klart fortrukne produkt hvis overfladen skal være indfarvet.
Prisen er dog lidt i overkanten, men mon ikke en snart bliver presset lidt i bund af de mange nye produkter på marked




16 kommentarer:

  1. Hej,

    Vil selv igang med at pudse mit hus til sommer. Mine sten er gule med præg.

    Hvilket produkt ville du bruge til dette lidt "svære" underlag ? Weber 280, Skalcem eller durapuds ? Vil gerne pudse det med indfarvet puds for at undgå at skulle male huset (for tit)..

    mvh
    Anders Pedersen
    Frederikshavn

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anders,

      når du skriver pudse dit hus mener du så vandskure det? eller pudse det i 2. lag eller mener du pudse det med armeringsnet, hjørnerarmering og hele molevitten?

      Skriv hvilken metode du regner med at bruge så giver jeg et hurtigt svar.


      Slet
  2. Hejsa. Kan se tråden er gået lidt i stå...
    Men jeg står i samme situation. Skal have vandskuret mit gule 70èr hus af maskinsten.
    Jeg har vandskuret en side af garagen,som en prøve, med hvid Skalcem 2000.
    2 lag udført vådt i vådt, da der er 5mm tilbagelagt fuger.
    Det ser meget godt ud, synes jeg, men er blevet lidt i tvivl, om det ville være bedre med Webers Multi 280 i hvid? Om det er et mere holdbart produkt på de gule maskinsten?
    Prisen synes jo også noget billigere end skalcem. Bliver der samme fine overfladefinish på Multi 280 som på Skalcem 2000?

    SvarSlet
    Svar
    1. Webers multi 280 har en meget bedre vedhæftning end Skalcem s 2000.
      Skalcem s 2000 er ikke lavet til at fylde fuger ud med og jeg ville ikke anbefale denne løsning.

      Overfladefinishen på Weber 280 bliver desværre ikke så fin som S 2000, jeg syntes det er lidt for store sten i og bruger den aldrig selv som slutlag, der er dog mange der gør så det er nok smag og behag. Men det er en super god funktionsmørtel.

      Hvis det var hjemme ved mig selv ville jeg vandskure huset 1. gang i en 280 for at fyldefugerne ud og så derefter vandskure det 2. gang i en weber color, eller et lag s 2000.

      God arbejdslyst...

      Slet
  3. Hej igen. Kan der være noget i vejen for at udføre det vådt i vådt? Første lag med hvid weber 280 og næste lag med hvid s2000?

    SvarSlet
  4. Jeg ville nok vente til det var tørret op, da det er to forskellige produkter og det vil sandsynlig hvis give farveforskel i slut laget.
    Så min anbefaling er: Træk første lag på og næste dag s 2000, det giver det bedste resultat.
    Og husk når du bruger Skalcem s 2000 må du ikke bruge vand på svampen, da det giver farveforskel. Det er også vigtigt at bruge præcis den samme mængde vand til hver blanding da det også giver farveforskel, og der må ikke tilsættes mere vand hvis det skal piskes op igen.
    Et godt tricks er at bore et hul i en spand ved den korrekte vandmængde, så får du den samme
    vandmængde hver gang.
    God arbejdslyst...

    SvarSlet
  5. Vil der være nogen ide i, at komprimere fugerne med et fugejern? Jeg tænker om fugerne måske vil forsvinde næsten helt når det får 2 gange vandskuring?
    Er det egentligt meningen at S2000 skal have en slut farvebehandling efter et år eller noget?
    Mvh. Daniel

    SvarSlet
    Svar
    1. Det burde ikke være nødvendigt at pressefugerne med et fugejern.
      Sørg dog for det tørrer ordentligt op inden du laver andet lag, så der ikke kommer små svindrevner hvor er dybest.

      Jeg vil altid anbefale at male huset efter et par år, men det er forskelligt fra hus til hus.
      Jeg bruger som regel en Webers 411. top silikoneharpiks maling, den har en lidt skinnede overflade, men har aldrig haft problemer efterfølgende med denne.

      Slet
  6. Nogle erfaringer med vandskuring af kalksandsten(kalsanit) ?
    Jeg vil gerne vandskure mit hus fra 1973, og sørger efter erfaringer med en holdbar løsning. Huset har tilbagelagte fuger, og har kigget på Skalflex produkter bl.a. deres Multirep2080 og Durapuds 710, men Weber 280 er vel også en mulighed ?

    Efterfølgende vil jeg male med god silikatmaling, for dels at få en diffussionåben overflade og fordi silikat ikke skulle være så modtagelig overfor grønne belægninger.

    SvarSlet
  7. har du erfaringer med LIP 350 - vandskurede et gulstenshus fra 60 erne med det for et par år siden - den er lidt grovkornet men holder virkelig godt på alle underlag

    SvarSlet
  8. Hvis jeg skal vandskure på gule glatte mursten ville jeg helt sikkert bruge Weber vandskuringsmørtel, og hvis fugerne er for dybe, plejer jeg at trække 2 lag på. så er man også sikker på det dækker over alt.

    SvarSlet
  9. Hej Murer.
    Jeg har set på Durapuds 710 til mine gule mursten fra 60´erne, de er glatte og med lidt struktur i.
    Jeg ønsker at rende huset over 1 gang, med et tyndt lag og lige filse det til slut.
    Det er vigtigt den vandskuringsmørtel binder godt, så den ikke krakkelere om 5 år, vil du mene Durapuds´en er et godt valg?
    Min kammerat har lige brugt den, den bliver rigtig flot hvid, små fine korn og nem at arbejde med. Eller er der en anden der er bedre til at binde men stadig ligeså pæn?
    Vil kun over huset 1 gang, derfor den skal være hvid.

    SvarSlet
  10. Har et Hosbyhus fra 1979 vi gerne vil have pudset i sort. Tænker det skal være tynd puds, da vi godt kan lide man kan se murstenen tydelig igennem. Hvilket produkt anbefaler du????. Mvh. Laila

    SvarSlet
  11. Som dette: http://bobedre.dk/boliger/fra-sovnig-til-zen
    Mvh.Laila

    SvarSlet
  12. Er godt nok uenig med en hel del ting i dette forum.

    Der findes ikke en overflade der ikke kan skures pæn og skures 100% sammen, det handler ofte om at gøre sit forarbejde godt nok, så som altid at højtryksrense først, altid at vande væggen godt tidligst 30 min før udførelse.

    Og uanset sten type eller om den er gul eller blå er det mulig at vandskure.

    Og med tilbagelagte fuger er det uanset produkt heller ej et problem, problemet er tykkelsen på blandingen, eller manglende højtryksrensning der gør at det er løsepartikler i fugerne som gør produkterne slipper, ved dybe dybe fuget et det muligt at det bliver nødvendigt at trykke på af 2 omgange vis man ikke ønsker fugen buer lidt ind af som maks ville være 1-1 1/2mm.

    Og det med ikke at bruge vand på skalcem s2000 er da enten et gammel ikke eksisterende problem ellers må du da bruge en yderst beskidt rullespand.

    Keep your tools clean and make the quality of your time used shine in your finished work ��

    SvarSlet